Βελτιωμένο σε πολλά σημεία το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών που κατατέθηκε προς ψήφιση στην Bουλή. Χρειάζεται να γίνουν περαιτέρω βελτιώσεις για τις επιχειρήσεις της Ηλείας.
Την 29.3.2017 κατετέθη στην Βουλή, το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, το οποίο ενδιαφέρει πολλά από τα μέλη του Επιμελητηρίου μας, δεδομένου ότι ο υπό θέσπιση μηχανισμός μπορεί και πρέπει να αποτελέσει σανίδα σωτηρίας για πολλές επιχειρήσεις μέλη του Επιμελητηρίου μας, που έχουν ιδιαιτέρως πληγεί από την οικονομική κρίση.
Σε συνέχεια των πολλαπλών παρεμβάσεών μας, σε όλους τους αρμόδιους φορείς, κατά το στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης του ανωτέρω νομοσχεδίου, είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσουμε ότι, πολλές από τις προτάσεις μας, έγιναν αποδεκτές, ώστε το κατατεθέν προς ψήφιση νομοσχέδιο να είναι σημαντικά βελτιωμένο στα ακόλουθα σημεία:
1. Απαλείφθηκε η διάταξη του νομοσχεδίου που προέβλεπε την αδυναμία υποβολής αίτησης υπαγωγής στον μηχανισμό, σε επιχείρηση που ώφειλε σε έναν πιστωτή το 85% και πλέον των οφειλών της. Υπό την μορφή που κατετέθη το σχετικό νομοσχέδιο στην Βουλή προς ψήφιση, προβλέπεται η δυνατότητα υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό και αυτών των επιχειρήσεων, σε αυτή δε την περίπτωση, η αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης προωθείται στον εν λόγω πιστωτή για διμερή διαπραγμάτευση, ενώ ακόμα και σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας, στις περιπτώσεις αυτές, έχει ληφθεί μέριμνα, ώστε, κατόπιν αιτήσεως των συγκεκριμένων οφειλετών, το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης δύνανται να τους προτείνουν λύσεις ρύθμισης των οφειλών τους, ανάλογες με αυτές που αποδέχονται ή αντιπροτείνουν στο πλαίσιο της διαδικασίας εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών.
2. Προβλέφθηκε η δυνατότητα υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό, ακόμα και ατομικών επιχειρήσεων, αλλά και όλων των επιχειρήσεων που τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα, εφόσον έχουν θετικό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων σε μία (1) τουλάχιστον από τις τελευταίες τρεις (3) χρήσεις πριν την υποβολή της αίτησης υπαγωγής.
3. Απαλείφθηκε, κατόπιν συγκεκριμένης πρότασης του Επιμελητήριου μας, πρόβλεψη του αρχικού σχεδίου νόμου, που απαγόρευε τη διαγραφή βασικής οφειλής προς το Δημόσιο που θα προερχόταν από κατάπτωση εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, με αποτέλεσμα και οι συγκεκριμένες οφειλές να μπορούν να διαγραφούν στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού.
4. Από τις πλέον σημαντικές αλλαγές στο νομοσχέδιο, κατόπιν ειδικής επισήμανσης του Επιμελητηρίου μας, ότι ήταν επιβεβλημένη η επέκταση εφαρμογής του εξωδικαστικού μηχανισμού και στην περίπτωση των ελευθέρων επαγγελματιών, δεδομένης της μη υπαγωγής στη ρύθμιση του νόμου Κατσέλη των υποχρεώσεων από εμπορικές συναλλαγές, με αποτέλεσμα την εξαίρεση σημαντικού μέρους ληξιπρόθεσμων οφειλών των ελευθέρων επαγγελματιών από το νόμο Κατσέλη, είναι ότι όλα τα φυσικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα, αλλά ακόμα και οφειλέτες συνολικών ποσών κάτω από 20.000,00 ευρώ, μπορούν να υποβάλουν αίτηση ρύθμιση των οφειλών τους προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης που δύνανται να τους προτείνουν λύσεις ρύθμισης των οφειλών τους, ανάλογες με αυτές που αποδέχονται ή αντιπροτείνουν στο πλαίσιο της διαδικασίας εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών.
Παρά, όμως, τις παραπανω σημαντικές βελτιωτικές παρεμβάσεις στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο, το Επιμελητήριό μας θα συνεχίσει την άσκηση πιέσεων, ώστε να επέλθουν περαιτέρω αλλαγές, μέχρι την ψήφισή του, ιδίως όσον αφορά στο φλέγον για πολλές επιχειρήσεις του Νομού μας θέμα των κόκκινων δανείων με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, δεδομένου ότι υπάρχουν πρώτα δείγματα, επίσπευσης των διαδικασιών από πλευράς διαφόρων τραπεζών, για την καταγγελία τους και την κατάπτωση των σχετικών εγγυήσεων. Σταθερός στόχος του Επιμελητηρίου μας, παραμένει η λήψη πρόνοιας, ώστε τα συγκεκριμένα δάνεια (με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου ή άλλων δημόσιων φορέων), να μην οδηγούν σε δυσχέρανση υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό των συγκεκριμένων οφειλετών και σε επιβάρυνση της θέσης τους από τη λειτουργία του, ακριβώς διότι ο προνοιακός χαρακτήρας των συγκεκριμένων δανείων το απαγορεύει.
Για τον λόγο αυτό, προτείναμε και θα συνεχίσουμε να επιμένουμε στην ανάγκη απαγόρευσης κίνησης των διαδικασιών κατάπτωσης των εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου, από πλευράς τραπεζών, τόσο από τον χρόνο υποβολής της αίτησης υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό, όσο και από την υποβολή της αίτησης επικύρωσης της συμφωνίας αναδιάρθρωσης στο αρμόδιο Δικαστήριο.
Τέλος, θα συνεχίσουμε τις προσπάθειες, ώστε τα κριτήρια υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό να περιοριστούν αποκλειστικά και μόνον στα οικονομικά δεδομένα των ίδιων των προς υπαγωγή επιχειρήσεων και στις εμπράγματες ασφάλειες που αυτές έχουν παράσχει ή που οι πιστωτές τους έχουν εγγράψει σε περιουσιακά τους στοιχεία και να μην εξαρτάται από την συμμετοχή ή μη, ή από τα οικονομικά δεδομένα τρίτων εγγυητών, διότι ο εξωδικαστικός μηχανισμός δεν θα πρέπει να οδηγήσει σε επιβάρυνση της θέσης των προσώπων αυτών, ώστε η ευθύνη τους να ενεργοποιείται, μόνον για το μέρος της οφειλής του οφειλέτη που δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί μετά την τυχόν ρευστοποίηση των εμπραγμάτων ασφαλειών που την καλύπτουν και μόνον στην περίπτωση μη εξυπηρέτησης του σχεδίου αναδιάρθρωσης από τον οφειλέτη.
Καλούμε όλους τους βουλευτές του Νομού Ηλείας να συστρατευθούν στην προσπάθεια του Επιμελητηρίου μας, για την περαιτέρω βελτίωση του προς ψήφιση νομοσχεδίου, μέσω της Κοινοβουλευτικής διαδικασίας επεξεργασίας και ψήφισής του, ώστε να μπορέσουν να εξειδικευθούν και εξυπηρετηθούν οι ιδιαίτερες συνθήκες και ανάγκες των επιχειρήσεων του Νομού μας.
Κωστας Λεβεντης